WoutHofman_300x210
TNO 700x490

De rol van de overheid in de ontwikkeling van datadelingstechnieken

Wout Hofman houdt zich voornamelijk bezig met datadeling in de logistiek, zowel nationaal als internationaal. “In samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ontwikkelen we in het FEDeRATED-project een open en neutrale data-infrastructuur voor de logistiek. De mogelijkheden worden toegepast met de aangesloten bedrijven van Spark! Living Lab.”

Datadeling per brommer

“In 1985 ben ik in de Rotterdamse haven begonnen met de overslag van zeecontainers. Er was nog geen vertrouwen in de betrouwbaarheid van de digitale datadeling. Informatie werd op papier gezet en per brommer naar de juiste partijen gebracht.” Hoewel de technologie zich de afgelopen jaar enorm heeft ontwikkeld, speelt het probleem nog steeds. Bij veel bedrijven ontbreekt het vertrouwen in technologie. Er heerst een angst dat door data de economische bedrijvigheid van het bedrijf inzichtelijk wordt.

De rol van de overheid

“Grote bedrijven, mkb-bedrijven en de overheid kunnen bijdragen aan het oplossen van een gebrek aan data.” vindt Hofman. “Grote bedrijven willen bijdragen als dat past binnen hun businessmodel maar optimaliseren vervolgens alleen hun eigen logistieke keten. Denk bijvoorbeeld aan Amazon. Bedrijven uit het mkb hebben simpelweg onvoldoende kennis en financiering om te kunnen bijdragen.

Nieuwe wetgeving kan digitalisering afdwingen. De overheid wil immers een betere inzage in de processen binnen een keten. Dat draagt bij aan haar werkprocessen en doelstellingen wat betreft veiligheid, klimaat en economie. “De overheid kan voor een verandering zorgen door wetgeving op te stellen, middelen te ontwikkelen en deze beschikbaar te stellen. Dat overstijgt de belangen van andere betrokkenen.”

Voordeel van datadelingstechnieken

De transparantie tussen de verschillende partijen zorgt voor een kostenbesparing. Met de beschikbaarheid van data kun je je productieproces immers optimaliseren. Dat geldt voornamelijk voor hoog frequente logistieke stromen die efficiënt moeten worden afgehandeld, denk ook aan ‘High Value’ goederen. Daarnaast draagt digitale datadeling bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen, zoals het klimaat. Als de gemiddelde beladingsgraad van een vrachtwagen van 45% stijgt naar 80%, is al 60% van de Europese klimaatdoelstelling bereikt. “Mijn verwachting is dat er een maatregel komt die vraagt om een gemiddelde beladingsgraad van bijvoorbeeld 70%.” vertelt Hofman.“Voor bedrijven vraagt zo’n maatregel om continu inzicht in capaciteit.”

De mogelijkheden voor het MKB

Er ontstaat een toenemende noodzaak van digitalisering. Als bedrijf dien je meer en meer rekening te houden met onverwachte situaties, bijvoorbeeld een pandemie. De zo’n tienduizend MKB-bedrijven in de logistiek hebben onvoldoende kennis en financiering om de datadelingstechnieken te implementeren. Daarom ontwikkelt Spark! Living Lab generieke blockchaintoepassingen die toepasbaar zijn voor diverse producten en mobiliteiten. Uiteindelijk zal er een generieke infrastructuur komen op basis van blockchaintechnologie.

 

Maak kennis met de mogelijkheden van blockchaintoepassingen voor jouw bedrijf. Meld je aan voor de interactieve workshop over ‘Track & Trace’ op donderdag 27 mei van 13.00 tot 14.00 uur. Aanwezig zijn Joris Tenhagen van Pharox en Victor van der Hulst, programma manager van Spark! Living Lab. Zij vertellen je alles over onze experimenten rondom dit thema en beschrijven een interessante usecase.